Akis… (2)


Taassub

Mü’min de değişir. Değişmeme gibi hareketsiz durum mümkün değildir…
İşte bu, sürekli değişimin farkında olan ve “Şüphesiz gece ve gündüzün ardarda değişmesinde, Allah’ın göklerde ve yeryüzünde yarattığı şeylerde, Allah’a karşı gelmekten sakınan bir toplum için pek çok deliller vardır.”(yunus suresi 6)
Emri ilahisini duyan ve itaat eden mü’min, olası değişme ihtimallerinin, kendisini ne tür noktalara getirebileceği hususunda da fikir sahibidir.
Asla taassub içinde değildir.

Maddeci Bakış!..

Maddeyi varlığa esas saymak, varlıklarla ilgili tüm fikir planlarınızı onun üzerinden kurmak, ancak ‘madde’ ye ulaşmanızı sağlar.
“Varlık maddeden ibaret değildir” diyen islamı, maddeci bakışla değerlendirmek, meyveleri mezura ile tartmaya çalışmaktır!

Tefekkür

İnsan, çeşitli donanımlara sahip ve bu donanımlarını da geliştirebilen yegane varlıktır.
Örneğin, şuurlu olarak bir hedefe doğru, çeşitli kaslarını çalıştırarak geliştirme gibi, kendisinde bulunan yetenekleri inkişaf ettirebilen bir canlı…

İnsanın idrak, his, şuur gibi yeteneklerinin gelişmesi için yapılacak egzersiz de şüphesiz tefekkürdür…
Bu bağlamda akıl sahibi olmak demek, bir şeyi olduğu gibi ya da olduğuna yakın kavramak demek değildir. Ancak akıl, doğru hislerle, şuurluca idrak ederek basirete ulaştığında, kavrama kabiliyeti de yükselmiş, gelişmiş demektir…
İnsanı maddeden ibaret düşünürseniz akılda hissiz, dolayısı ile basiretsizdir.
Allah’a(c.c.) iman etmek, akıl, şuur, his, basiret gibi yeteneklerin doğru istikamet üzere olması ile sünnetullah, Allah’ın(c.c.) dilemesi ile hidayet olur.

İman etmek, düşünsel eylemlerin nihai sonu değildir!

İman etmek, Allah’ın(c.c.) size bunu lutfetmesi ile olur!..

Basiret (tdk) :Doğru görüş, uzağı görüş, seziş, uyanıklık, anlayış, kavrayış, dikkat, sağgörü, önsezi

Felsefe

Felsefi sorulara İslam’ın verdiği cevaplar felsefenin sormasından kaynaklanır. Soru,  cevabı hak eder. Yoksa mesele, soru sormak değil, sorgulamak değil, his, şuur, idrak, basiret gibi yeteneklere egzersiz yaptırmaktır…

De ki: “İşte Rabbiniz tarafından gerçek geldi. Artık dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin.”
(Kehf:18/29)

Var olmak!

Var olmamızın ve yaşaya kalmamızın bedava olduğunu ana fikre almalıyız.
Bedavadan sahibi olduğumuz hayatımızı yaşadıkça, sahibinin gerçekte biz olmadığımız düşünce sistematiğine girmemiz akla ve mantığa aykırı değildir.

Biz bir robot tasarlasak, robotu kendine malik, yapay zeka ile donatsak, realitede robotun asla kendi kendinin sahibi olmadığı açık ve nettir.
Biz, o tasarımı dilediğimiz gibi değiştirebilir, hatta çalışamaz duruma getirebilir, hatta daha da geliştirebilir veya basitleştirebiliriz.
Robotun kendisini zorlanma ya da dayatmada hissetmesi, bize yani tasarımcısına isyan etmesi, makul değildir. Olma ihtimali, makul olduğundan değil, biz öyle tasarladığımız içindir.

Varlığı kendinden olmayan insan, var olmasını ve yaşaya kalmasını ve nihayetini düşünebilen, buna göre pozisyon alabilen kabiliyettedir.
Bu kabiliyette olup da bunlarla alakalı eylemlerde bulunmak, normal olandır. Kanadınız varsa uçarsınız, yüzgeçleriniz varsa yüzersiniz… Ben istemezdim demek,  yok olmanın dayanılmaz hafifliği terennümü, hezeyandır. Yokluk, istemek yada istememek gibi seçeneklere sahip değildir!..

Kurgu

Matematiksel kainatta, fiziksel seyir ile gelişebilen bir uygarlık, kurgulanmış bir kainatta mümkün olabilir.
Eğer sizin kurgu yeteneğiniz yoksa, matematiksel kainatta fiziksel seyir ile yaban hayattan çıkmanız mümkün değildir.
Tabi matematiksel kainatta, fiziksel bir yetenek olmayan ‘kurgu’ burada nereye konulmalı, düşünmek lazım.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s