İki Menfez Bir Tespit (Koku Üzerine)


“…Allah’ın âyetleri hakkında münakaşa edenlerin sinelerinde, ancak, yetişemeyecekleri bir kibir vardır. Sen Allah’a sığın. Şüphesiz O, Semi’dir, Basîr’dir.” (Mü’min sûresi, 56)(*) 

Sebep

Görmek için göz gerekir, evet gözünüz yoksa göremezsiniz, duymak içinde kulak, koku almak içinde keza burun ….
şimdi, tüm bu duyular bu maddi alem için dizayn edilmiş olmazsa olmazlar. Yani bunlar madde ile var olan unsurlar…

Işık olmasa göz ne işe yarar?
Ses olmasa kulak ne işe yarar?
Koku olmasa burun ne işe yarar?

Dikkat ederseniz bir sebep bir sonuç yani birşeyin bir başkaşeye muhtaç olması, yani birşey olmadan diğer birşeyin olamayacağı açıktır…
Hiç bir sebep yokken bir şey olmuşsa onu ortaya çıkaran “sebepsiz” olmak zorundadır!..
Bu dünyada koku varsa, o koku bir sebebe bağlıdır. Kokuyu alan bir cıhazat varsa, oda bir sebepler silsilesının sonucudur.
Tüm sebepleri zincirleme olarak ne kadar takip ederseniz edin, bir ilk sebep olmadan başlayamayacağına dolayısı ile bu döngünün başlangıcına ulaşamayacağınıza hüküm verirsiniz. Neden bir kainat var? sorusuna ise verebileceğiniz tek cevap “nedensizlikdir”. Kısaca sebep ve sonuç döngüsünü başlatabilmek için “nedensiz bir başlangıç” veya “varlığı için bir nedene ihtiyacı olmayan, kasıtlı bir başlatıcı”dan birini tercih etmek zorundasınız.

Nedensiz bir kainatta, neden? sorusunu sorabilen bir canlı olan insan ise kasıt sahibi olarak kendini tanıdıkça, kastederek sebep-sonuç gözlemlediği evreni keşfettikçe ve kasıtsızlıktaki, rastgelelikteki olabilecekleri idrak ettikçe, zatının ve evrenin kıymetini anlayacak, elbette kasıtsız, tesadüfen, kendi kendine olamayacağına hüküm verecek hatta tüm maddelerin birbirlerine muhtaç hem birbirlerinden habersiz hem birbirlerini tanımayan yani birbirlerinden bağımsız olarak, hiç bir sebep yokken kasıt sahibi insanı ortaya çıkardığını düşünmek şöyle dursun; “kainata,kainat içinden varedicilik verilemez” diyecektir. Eğer bu kainatı var eden tesadüftür, kendi kendine olmuştur deniyorsa, her bir parçacığın diğerlerine muhtaç olması anlamına gelecek, her birinin diğerleri ile iletişim kurduğu, diğerleri ile beraber hareket ettiği varsayılacak ve parçacıklar adedince tanrı “rastlantı” kavramının içine gömülecektir.
Öyle ise bu kainatın varedicisi hiçbirşeye muhtaç olmamalıdır!.. 

Niyet

Görüneninde, duyulanında, koklananında asıl işlem gördüğü yer ne gözdür, ne kulaktır, ne burundur… Tüm bu duyuların sentezlenmesi sırasında “kasıt” ortaya çıkar.
Yalnızca şekilden, sesten, kokudan değil aynı zamanda kasıt ile farklılaşabilen bir duyumda söz konusudur.
Yani seste, ışıkta-görüntüde, kokuda onların kendisinde bilinç yoktur. Ses bilinçli olarak farklı frekanslarda vs. ortaya çıkmaz keza koku ve görüntüde öyle… Onların, ses, ışık, koku ve görüntünün, iradeleri yoktur. Öyle olmak zorunda oldukları için öylelerdir…
İnsan, bu öyle olmak zorunda olduğu için öyle olanların arenasında, şuur sahibi olandır…
Onlarla (öyle olmak zorunda olduğu için öyle olanlarla) yaptığı munasebetlerdeki kastı ile yeni bir sonucu ortaya getirecek(yaratılmasını dileyecek) iradeye sahiptir. Kasıt ise duyunun kendisine ait değildir. (Buradan apaçık anlaşılan ise yaratıcının İLİM sıfatının tümü için yeterli olacağı, herşeyi kuşatacağıdır.) 

Tespit

Allah (c.c.) kendisine muhatab olarak insanı seçmiş ve lutuflandırmıştır. Diğer canlılardan farklı olarak yalnızca insana, ses ve görüntüye olan münasebeti ile tekamul edebilme yeteneği vermiştir. Hiç bir canlı yoktur ki insandan başka, ses ve görüntüyü insan gibi kullanabilsin.
Koku almak ise insandan başka, insan gibi sorumluluk, irade vs. ile lutuflandırılmamış varlıklar içinde sözkonusudur. İnsandan çok üstün bir şekilde koku alabilen varlıklar, bu yetenekleri ile kainat hakkında fikir sahibi olmuş, neden? niçin? nasıl? sorularına doğru tekamul etmiş değillerdir…

Öyle ise Allah (c.c.), yarattıkları canlılar içerisindeki sorumlusun dediği, muhatabımsın dediği insana, sadece ona özgü olan bir üstünlüğün, insanı diğer mahlukattan ayıran bir üstünlüğün, zatında ise sınırsız olarak olduğunu, “zatının gereği olduğunu” (insan gibi bir sebebe bağlı olmadan) hatırlatmakta ve haddini bil!, demektedir.

Eğer hayvanlarla insanlar eşit olsalardı, yada hayvanların insanlardan farklı olarak koku duyusundaki tekamul ile neden? niçin? nasıl? sorularına ulaşabileceği şekilde bir kainat yaratılsa idi, şüphesiz o durumda da O (c.c.), bütün kokulardaki sınırsızlığının altını çizecek ve hayvanın koku almasından kaynaklanan kibrine, büyüklük taslamasına balyoz gibi inecekti… (1)

Şüphesiz, asıl koku almanın olmaması, O’nun (c.c.) zati ve subuti sıfatlarının islam ile insanlığa sunumundaki tutarlılığını, zerre kadar bir kaçağın olmamasını delillendirmektedir.(2)
Zira, muhatabın konumuna bildirilmesi gerekende, hitab edenin ululuğuna, izzetine, subhan oluşuna zıtlık çağrışımı bulunmasın.
Daha fazla daha derin daha güzel idrak akisleride görülecektir(!) bu mevzuu ile ilgili, tabi okuduğundan, aldığından(!), yani gördüğünden tamam tüm duyular ile merkeze gönderilen bilgilerden üretim yapabilen, soru sorabilen, tekamul edebilen akıl sahiplerine.
Mesela “dua” bir ipucu olsun hepimize…
(3)

Dipnot:
1-“O, her şeyi en güzel şekilde yarattı.”(Secde 7)
2-“Allah katında hak din, İslâm’dır. O Ehl-i kitabın ihtilâfları, kendilerine gerçeği bildiren ilim geldikten sonra, sırf aralarındaki haset ve ihtiras yüzünden olmuştur. Allah’ın âyetlerini inkâr edenler bilsinler ki, Allah onların hesabını çabuk görür.”(Âl-i İmrân 19)
3-“Subhansın ya Rab!senin bize bildirdiğinden başka ne bilebiliriz ki? herşeyi hakkiyle bilen, herşeyi hikmetle yapan Sensin.”(Bakara suresi 2/32)

*Semi: “Gizli aşikâr her şeyi işiten.”
*Basîr: “Aydınlık karanlık, uzak yakın, büyük küçük her şeyi gören, müşahede eden.”

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s